Tuesday, May 03, 2005

Pandangan Nazrah

Kepulanganmu
dikira boleh mengubat rindu
separuh gila berendam sendu
berjauhan dengan aku
disambut gerombolan bengis
mematikan bunga pencak langkahmu
pecah impian merangkul puteri
terbit dan menegang urat serikandi
tak dijemput masuk disua penumbuk

Kau yang tak ku kenali
mengapa kau datang sini
seolah mahu membawaku lari
jauh dari konco-koncoku ini
si comot berlari lari
dalam tempayan ia bersembunyi
setelah lama dicari-cari
disental bersih bersabun mandi

Dalam bingung ada cemas
istana aku dibungkus kemas
meronta-ronta aku yang lemas
dirangkul dipeluk ketat dan kemas
macam kambing takut terlepas
Tika itu ku duniaku berpusing-pusing
konco-konco bengis amarah makin melenting
aku kau bawa jua ke tempat asing

Menitik air mata wanita itu
yang ku kenal sebagai ratu
parah terpanah bisa lidahmu
dari itu aku tutup pintu hatiku
takkan ada ruang buatmu
menagih kasih dan simpatiku
tak terbiasa dengan gerak langkahmu
hingga kini kau sangat asing bagiku

Bila aku sendiri yang melahirkan
naluri yang aneh tapi mengasyikkan
baru terhampar cerita yang membenarkan
gagahnya serikandi bila kasih berantakan
dikala senja baru kesampaian
ampunkanlah aku si budak comot
tangan diikat kepala dipasung
diracun-racun fikiran kolot
menafikan matamu cahaya yang sulung.

Baru jelas hikayat pedang dan panah
naluri aneh srikandi barirah
dari sudut pandangan nazrah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home