Thursday, March 31, 2005

Briyani Amal

Assalamualaikum Encik.
Saya...
Ha? Apa ini Encik? Dua ringgit?
Tapi Encik...
Terima kasih.
Assalamualaikum.


seharusnya bila dihampiri
janganlah buat-buat terburu-buru
semacam dikejar dik hantu
setidak-tidaknya bila didekati
janganlah dikecam melulu
seolah kau lebih baik dari aku
yang sebenarnya tak semenggahnya aku
ditakdirkan hadir bertamu hari itu
termangu-mangu dalam belenggu istana emasmu
bukan untuk membelit mengaut hasil peluhmu
cuma menitipkan harapan mereka yang ada perlu
bukan untuk aku

lintasan hatiku suci dari hasad
kuhulurkan tangan sebersih hasrat
membentang peluang mencari berkat
supaya istana emas tidak berkarat
tetapi lihatlah apa yang aku dapat
dengan dua ringgit aku dihambat
pintu ditutup rapat tak sempat-sempat
nampaknya tak berbaloi senyumku berkilau-kilau
tak berhasil usaha seekor tungau
belum mencelah mulut aku disambut payau
hendak diherdik pintu aku belum lagi sasau
kacau...

rasa macam hendak saja aku teriak
baru macam ini sudah mahu berlagak
engkau tak mahu aku lagi tak ingin
otak kecil penuh dengan angin
percuma saja aku mendapat dosa
walhal engkau yang tiada bahasa
nasi biryani amal aku sepuluh dollar sebungkuslah
dua ringgit ini mana aku nak letak hah?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home