Wednesday, January 30, 2008

Aku Masih Mahu Menulis Puisi Di Sini

...

Suatu waktu
Sembilanbelas tahun nan lalu
Tatkala kawan-kawan meninggalkan aku
Ramai-ramai masuk U
Aku jadi mati kutu

Aku belajar malam siang
Dengan tekad dan harapan
Aku nak tinggalkan kampung halaman
Nak naik bas ekpress malam
Aku nak jadi manusia harapan

Dapat keputusan peperiksaan
Kurang sikit dari cemerlang
Tanya cikgu-cikgu Tingkatan enam
Mereka sebulat kata mencadangkan
'Awak layak ambil jurusan undang-undang'

Di rumah, aku sampaikan khabar
Mak sudah tersenyum lebar
Arwah ayah dah duduk bersandar
Anak mereka nak pergi belajar
Masuk universiti di tengah bandar

Malam menjelang hari pendaftaran
Dalam sejuk bas ekspress malam
Aku terbayang-bayang
Aku terkenang-kenang
Bagaimanakah nanti gerangan
Hidup aku di rantau orang

Tiba di Hentian Putra subuh-subuh hari
Tempat bas berhenti sebelah PWTC
Solat Subuh dalam surau berhimpit bagasi
Takut nanti orang curi
Dah lah poket tak berapa berisi

Usai solat , aku tahan teksi
Cakap nak pergi Malaya Universiti
Drebar teksi menyeringai gigi
‘Kita tak pakai meter pagi-pagi gini’
Bayar lima puluh ringgit atau jalan kaki
Kalau bukak bonet, tambah duit lagi
Kira-kira semua sekali
Baik aku tunggu naik matahari

Pertama kali
Aku menjejakkan kaki di universiti
Sendiri
Bukan mak dan ayah tak mahu temani
Aku bimbang nanti
Mereka jauh-jauh jalan kaki
Lalu sesat di belakang mati
Nak naik bas atau teksi
Bukannya mereka reti

Hati sedih bukan kepalang
Melihat orang lain datang
Di iring ayah dan mak tersayang

Dah masuk Universiti
Kena lalui minggu orientasi
Kena jerit setiap petang, malam dan pagi
“senior sir ! yes sir!” sekuat hati
Aduh, kena menyanyi lagi
Aku dah susah hati
Mahu gugur suara dari peti
Kalau sepanjang pengajian terus begini

Selepas orientasi berlalu
Budak kampung macam aku
Terenjat kejutan budaya baru
Dengan perempuan ber’I’ dan “you’
Kadang-kadang cuma ‘kau’,’aku’
Kat kampung masih ‘saya’ dan ‘awak’ macam dulu-dulu

Menapak ke kelas setiap hari
Keringat menitik kanan dan kiri
Aku dah rasa macam patah kaki
Tak boleh jadi ni
Tulis surat, suruh Ayah pos motor buruk naik lori
Tapi mak tak bagi
Katanya;di bandar jalannya sibuk setiap hari
Mak takut aku berlanggar dengan bas mini

Dalam semester cuti
Aku pujuk mak lepas Isya’ dia habis mengaji
Aku janji
Aku jaga keselamatan diri
Aku akan belajar bersungguh lagi

Airmata mak menitik
‘kau buatlah apa yang kau rasa baik’
Dalam sebak, tangan mak aku tarik
Aku cium dengan restu yang bukan sedikit

Empat tahun pengajian
Aku dapat macam-macam pengalaman
Baik pelajaran
Baik pengajian
Baik kehidupan

Dan adat berkasih sayang

Tiba Majlis Graduasi
Mak ayah berdiri di sisi
Aku yakin dan sangat pasti
Mereka merasa bangga di hati
Anak mereka sudah mampu berdikari
Tak sia-sia peluh ayah mencari rezeki
Tak sia-sia mak bangkit awal sediakan sarapan pagi
Tak sia-sia mak mengandungkan anak ini

Habis graduasi
Aku dah pucat lesi
Semua pejabat di kotaraya aku pergi
Tapi yang dapat, hanya sakit hati

Aku perlu menjalani latihan sembilan bulan amali
Dan semasa temuduga banyak kali
Mereka bertanya lagi dan lagi
‘awak ada kereta sendiri?’
Aduhai hakikat realiti
Mereka ingat aku anak menteri?

Akhirnya aku balik kampung
Sekurang-kurangnya hati mak tidaklah mendung
Duduk rumah berkira-kira nak tanam jagung
Mana lah tahu kalau-kalau untung
Boleh belikan mak sehelai dua kain sarung

Kalau Tuhan dah tentukan rezeki
Balik kampung ada tempat buat amali
Habis amali kerja dah menanti
Walau gaji tak tinggi
Yang penting, senang hati

Kini,
Ayah dah pergi
Mak pun dah tak berapa sihat lagi
Umur aku pun dah meningkat tinggi
Sudah tak banyak yang mahu aku kecapi
Dalam hidup yang singkat ini

Yang pasti
Aku akan kenang kembali
Liku-liku perjalanan ini
Buat kenangan di sanubari

Dan aku tidak peduli
Aku akan tetap menulis puisi
Di sini


Di sini.

~Po.

7 Comments:

Blogger OmbakHijau said...

Po,

Cerita ini adalah tentang kita semua
Budak kampung yang datang dengan seribu harapan..

Cerita ini..
Mampu memaksa air mata yang tegar ini mengalir...

12:31 AM  
Blogger d'arkampo said...

Om,

sekadar cerita biasa yang diolah sedemikian rupa.

semasa peristiwa, aku tak rasa apa-apa.

bila kenang semula.

ya, terasa sebak di dada.

5:13 PM  
Blogger posmen said...

po..

aku terbawa dlm cerita kau..

5:02 AM  
Blogger d'arkampo said...

posmen,

teringat juga..barangkali?

12:30 AM  
Blogger waterlily said...

Po,
Cerita saya baru bermula. Segala-galanya baru bermula dan kadangkala saya tertanya-tanya mengapa saya terlewat benar mahu bermula.

Barangakali mungkin dulu saya tidak pernah berpeluang atau saya yang tak punya ruang.

Ruang saya waktu itu sangat sesak dan sempit. Peluang saya waktu hampir tiada.

Tapi selagi bernafas,saya tidak pernah putus harap.

11:47 PM  
Blogger d'arkampo said...

waterlily,

setiap perkara yang besar, bermula dari kecil.

setiap perkara yang hebat, bermula sederhana.

dan setiap perjalanan, ada titik mulanya.

12:13 AM  
Blogger 趙又廷Mark said...

That's actually really cool!!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

6:04 AM  

Post a Comment

<< Home