Tuesday, January 01, 2008

Bukan Aku Nak Kata...

...

Bukan aku nak kata
Tapi itulah kenyataannya

Kalau di tempat mereka
Sebelum terjadi apa-apa
Mereka berusaha mencegahnya
Mengkaji segala kemungkinan yang ada
Dengan segala daya dan upaya

Kalau di tempat kita
Lepas terjadi bencana
Barulah sibuk ke sini dan ke sana
Mengubah dan meminda
Membuat cadangan dan Akta
tapi akhirnya setelah lama
bak kata Karam Singh Walia
'bagai melepaskan batuk di tangga'...

Bukan aku nak kata
Tapi itulah kenyataannya

Kalau di tempat mereka
pasukan tewas di kejohanan peringkat dunia
Walau hanya nasib yang tidak menyebelahi mereka
Pengurus dan jurulatih bersama-sama
Letak jawatan sebagai tanda kecewa

Kalau di tempat kita
pasukan tewas di pusingan kelayakan piala dunia
bagai budak sekolah mewakili negara
Pengurus dan jurulatih saling bercerita
Kita tewas bukan sebab kita tak sedia
Kita tewas sebab padang tak rata!

Bukan aku nak kata
Tapi itulah kenyataannya

Kalau di tempat mereka
Pukul lapan mengikut rancangan jadualnya
tujuh empat puluh lima mereka dah bersedia nak mula

Kalau di tempat kita
Pukul lapan tertulis di buku atucara
Pukul sembilan empat puluh lima
Tetamu kehormat baru nak 'start' enjin kereta
Tak mengapa
'Mereka tetap akan menunggu saya'

Betul
Bukan aku nak kata
tapi itulah kenyataannya

Kalau di tempat mereka
kalau putih keputusannya
maka putihlah kesudahannya
tak ada sesiapa yang boleh cakap apa

Kalau di tempat kita
kalau putih keputusannya
boleh lagi di ubah menjadi jingga
dengan syarat, ada imbuhannya
alah, kita boleh 'adjust' segala benda

Bukan aku nak kata
Tapi itulah kesudahannya

Kalau di tempat mereka
Para pemimpin yang terpecah rahsia
Skandal di sini kontroversi di sana
Esok keluar berita utama
'Saya letak jawatan serta merta'

Kalau tempat kita
Terbongkar sudah segala rahsia
Dalam lif, dalam kamar hotel dan cakap-cakap biasa
Terpampang video dah tak boleh cakap apa
Masih mahu temui pemberita
'Saya masih jalankan tugas seperti biasa'

Sumpah
Bukan aku nak mengata
Memang itu kenyataannya

dan...

Ada-ada saja alasannya.

Ah! Malas ah aku nak cerita.

~Po.

2 Comments:

Blogger farouq said...

memang best bro'

1:30 AM  
Blogger posmen said...

bukan aku nak kata juga..

5:05 AM  

Post a Comment

<< Home