Sunday, June 08, 2008

Perantau Berdondang

di sanggar tari bahasa
dapatku amati bunga-bunga
yang merias serba elok
permaidani tempat aku duduk

tempat aku duduk
bersila terjelepok
mengenang tempat aku jatuh
lasak bermain berpeluh-peluh

berpeluh menempa nama
berkat jerih berkat usaha
walau perit walau bahaya
demi kasihku pada negara

pada negara dijunjung daulat
membanting tulang empat kerat
kepada bonda aku berjanji
selagi berdaya aku berdiri

aku berdiri atas kaki sendiri
niat ikhlas suci murni
menjulang Malaysia ke puncak dunia
mendabik nengkara gemilang bergema

gemilang bergema serunai juara
membawa naubat warisan istana
berperi budi pekerti berseni
pujangga mengikut resmi padi

resmi padi tunduk berisi
menabur bakti kepada bumi
resmi rakyat Malaysia sejati
damaikan cinta pada pertiwi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home