Sunday, April 24, 2005

Katakan Pada Aku…

...

Katakan Pada Aku
Yang engkau itu Melayu

Yo ! Joe..
Katakan pada aku yang engkau itu Melayu
Dalam bingit musik hip hopmu
Menutur lagu bagai peluru
Membuatkan aku tergaru-garu
Kepala aku yang penuh kutu

Sepatah haram aku tak tahu

Hey Mat!
Katakan pada aku yang engkau itu Melayu
Dalam pekak telinga aku
Mendengar bunyi haru biru
Yang keluar dari corong ekzos motormu
‘Tertonggeng lah kamu !”
Di hujung jalan itu

Maki seranah dari aku.

Alo Brader!
Katakan pada aku yang engkau itu Melayu
Dalam khayal candu
Di lorong-lorong berdebu
Menyuntik kulit menggerutu
Dengan igauan-igauan baru
‘apa nak jadi dengan bangsa aku’
Bisik aku sambil berlalu

Dalam pedih menusuk kalbu.

Salam Encik.
Katakan pada aku yang encik ini Melayu
Berpakaian kemas, bertali leher kelabu
Di pejabat cantik dalam bangunan batu
Tapi aku jadi buntu
Bila aku harus menghulurkan duit beribu
Hanya untuk mendapat kelulusan dari kamu
Sedangkan itu

Dah memang kerja kamu.

Ma Fren,
Katakan pada aku yang ‘you’ ini Melayu
Berbicara lagak seorang mat salleh negara maju
Belacan dan budu ‘you’ tak mahu
Hari-hari makan roti dan keju
Sudah biru mata hitam ‘you’ ?
Pabila aku menepuk bahu
‘Opocot mak kau’

laa..Melayu rupanya kamu

Cik Adik,
Katakan pada aku yang Cik Adik ini Melayu
Senyum manis dari bibir merkah itu
Tak cukup menarik minat aku
Kerana lurah yang tak seharusnya terbuka itu
Serta peha yang gebu
Di sua-suakan ke mukaku
Hingga tak berkelip anak mata aku
‘Fesyen musim panas’ katamu
oooooo... melopong aku

Bila masa salji akan turun di depan pintu?

Katakan pada aku
Yang aku ini Melayu
Mengumpat sesama kamu
Menyindir kaum serumpun Melayu

Maaf saudara saudari
Aku cuma mencari
Zapin dan tari
Yang telah hilang pergi
Bersama jatidiri dan identiti
Bangsa aku sendiri.

~ Darekampo.

4 Comments:

Blogger Anonymous said...

aku melayu tapi dada tak berbelah dan berpeha gebu ;)

5:56 PM  
Blogger Korakora said...

generasi yoyo

1:05 AM  
Blogger Anonymous said...

generasi...

aiyoooo...

7:55 PM  
Blogger Honeytar said...

Po, this one is real gooooodd...

9:35 PM  

Post a Comment

<< Home